Waar let je op bij het kiezen van een schoonmaakbedrijf?

Als ondernemer heb je je handen vol aan allerlei zaken die te maken hebben met jouw bedrijf. Het personeel moet aangestuurd worden, je wil goed contact onderhouden met de klant, facturen moeten op tijd verstuurd en betaald worden. Kortom; er is genoeg te doen.

Het is daarom logisch dat ondernemers vaak weinig zin hebben om ook de schoonmaak van hun bedrijfspand(en) te gaan coordineren.

Er voor kiezen om deze schoonmaak uit te besteden is dus een goede manier om meer tijd vrij te maken voor de belangrijkste taken. Bovendien zijn schoonmaakbedrijven vaak gespecialiseerd in het werk, waardoor het er efficienter gepoetst wordt.

Wist je trouwens dat het bewezen is dat een schone werkomgeving de productiviteit van je werknemers enorm ten goede komt? En dat niet alleen, het is ook gewoon een mooi visitekaartje wanneer je (potentiele) clienten op bezoek komen.

Maar hoe maak je de juiste keuze bij het inhuren van een schoonmaakbedrijf? Wij noemen de drie belangrijkste criteria:

1. Uurtarief

Een schoonmaakbedrijf is niet gratis. De meeste schoonmaakbedrijven lopen niet graag te koop met hun tarieven, uit angst dat de concurrentie hierop zal inspelen. Om er achter te komen wat een bedrijf per uur in rekening zal brengen, dien je meestal dus eerst een offerte aan te vragen of contact op te nemen.

Er kan aardig wat verschil zitten tussen de prijzen van verschillende schoonmaakbedrijven uit jouw regio. Dit zit hem niet alleen in het gevraagde uurtarief zelf, maar bijvoorbeeld ook in de reiskosten en de kwaliteit van de verschillende schoonmaakspullen die men vebruikt.

Vraag bij een offerte naar een volledig overzicht, zodat je de verschillende offertes makkelijk met elkaar kan gaan vergelijken.

2. Ervaring van het personeel

Het praatje dat de vertegenwoordiger bij jou houdt, is meestal erg positief. Maar we raden je aan om zelf ook eens wat onderzoek te doen naar de achtergrond van het bedrijf. Hoe lang bestaat het al, en hoe lang zijn de werknemers actief?

Vaak maakt het personeel in het eerste jaar foutjes, en is men nog aan het leren hoe je efficient moet schoonmaken. Kleine foutjes als het vergeten van bepaalde plekjes of vergeten om producten na te vullen, komen steeds minder vaak voor naarmate het personeel meer ervaring heeft opgebouwd.

Het is daarom verstandig om bij de eerste kennismaking eens te vragen hoe lang de schoonmaaksters al werkzaam zijn. Een andere goede tip is om contact te zoeken met huidige klanten van het bedrijf, om te vragen naar hun ervaring.

Check ook zeker hoeveel ervaring de werknemers hebben in de zakelijke sector. Dat is namelijk ander schoonmaakwerk dan in de prive-sector. Veel ervaring met bedrijfspanden is dan ook een goede indicator dat het schoonmaakbedrijf jouw pand efficient kan schoonmaken.

3. Communicatie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Contact opnemen

Voor vragen kunt U het onderstaande formulier gebruiken, of neemt U contact met ons op via telefoon of e-mail: