Waar let je op bij het kiezen van een schoonmaakbedrijf?

Als ondernemer heb je je handen vol aan allerlei zaken die te maken hebben met jouw bedrijf. Het personeel moet aangestuurd worden, je wil goed contact onderhouden met de klant, facturen moeten op tijd verstuurd en betaald worden. Kortom; er is genoeg te doen.

Het is daarom logisch dat ondernemers vaak weinig zin hebben om ook de schoonmaak van hun bedrijfspand(en) te gaan coördineren. De schoonmaak uitbesteden is dan een goede manier om meer tijd vrij te maken voor de belangrijkste taken. Bovendien zijn schoonmaakbedrijven vaak gespecialiseerd in het werk, waardoor het er efficiënter gepoetst wordt dan wanneer je een van jouw eigen medewerkers inzet.

Wist je trouwens dat het bewezen is dat een schone werkomgeving de productiviteit van je werknemers enorm ten goede komt? En dat niet alleen, het is ook gewoon een mooi visitekaartje wanneer je (potentiele) cliënten op bezoek komen.

Maar hoe maak je de juiste keuze bij het inhuren van een zakelijk schoonmaakbedrijf? Wij noemen de drie belangrijkste criteria:

1. Uurtarief

Een schoonmaakbedrijf is niet gratis. De meeste schoonmaakbedrijven lopen niet graag te koop met hun tarieven, uit angst dat de concurrentie hierop zal inspelen. Om er achter te komen wat een bedrijf per uur in rekening zal brengen, dien je meestal dus eerst een offerte aan te vragen of contact op te nemen.

Er kan aardig wat verschil zitten tussen de prijzen van verschillende schoonmaakbedrijven uit jouw regio. Dit zit hem niet alleen in het gevraagde uurtarief zelf, maar bijvoorbeeld ook in de reiskosten en de kwaliteit van de verschillende schoonmaakspullen die men vebruikt.

Vraag bij de offerte naar een volledig overzicht, zodat je de verschillende offertes straks gemakkelijk naast elkaar kan leggen om te vergelijken.

2. Ervaring van het personeel

Het praatje dat de vertegenwoordiger bij jou houdt, is meestal heel vrolijk en positief. Maar we raden je aan om zelf ook eens wat onderzoek te doen naar de achtergrond van het bedrijf. Hoe lang bestaat het al, en hoe lang zijn de werknemers actief?

Vaak maakt het personeel in het eerste jaar foutjes, en is men nog eigenlijk nog veel aan het leren over efficiënt schoonmaken. Fouten als het (al dan niet per ongeluk) overslaan van bepaalde plekjes of vergeten om producten na te vullen, komen steeds minder vaak voor naarmate het personeel meer ervaring heeft opgebouwd.

Het is daarom verstandig om bij de eerste kennismaking eens te vragen hoe lang de schoonmaaksters al werkzaam zijn. Een andere goede tip is om contact te zoeken met huidige klanten van het bedrijf, om te vragen naar hun ervaring.

Check ook zeker hoeveel ervaring werknemers hebben in de zakelijke sector. Dat is namelijk schoonmaakwerk van een ander kaliber dan in de prive-sector. Veel ervaring met bedrijfspanden is dan ook een goede indicator dat het bedrijf jouw pand efficient zal schoonmaken.

3. Communicatie

Een van de belangrijkste aspecten van een succesvolle samenwerking tussen ondernemer en schoonmaakbedrijf is goede communicatie. Er gaat wel eens wat fout, ook in de zakenwereld. Wanneer de schoonmaaksters iets niet helemaal naar wens hebben gedaan, is het belangrijk dat je hierover kan communiceren met het management.

Zoek daarom uit wanneer het bedrijf bereikbaar is, en probeer bij het intakegesprek meteen te vragen wie er verantwoordelijk is in geval van calamiteiten. Zo kun je meteen al onderzoeken hoe serieus men omgaat met klachten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Contact opnemen

Voor vragen kunt u onderstaande formulier gebruiken. Wij zijn natuurlijk ook te bereiken via telefoon of e-mail.